Hur vet man att rätt diagnos är satt? Ungen kanske bara är strulig

Läs: Hur vet man egentligen att rätt diagnos är satt, att personen har ADHD? H*n kanske bara är strulig.

Hur kan man vara säker?

Vad är det egentligen som avgör resultatet vid en utredning?
Kan man vara säker, barnet kanske bara är struligt?

Hur går en ADHD-utredning tillväga?
Det fungerar ju inte riktigt på det sättet många verkar tro, att man bara går till en läkare och säger, ”utred mig” och en timma senare har du en diagnos.

Ett ungefärligt steg för steg

  • – När det gäller skolbarn
    krävs det även (i alla fall i Västra Götaland) att skolan gör en egen utredning först, med hjälp av skolpsykolog/specialistpedagog, innan man remitterar vidare.- För vuxna måste en grundutredning
    på tex vårdcentral påbörjas för att sedan remitteras vidare.
  • – Även remissmottagningen måste godkänna
    När vårdcentralen har remitterat dig till remissmottagningen måste även de utreda dig innan du kan komma vidare till en vidareutredning, detta kan ta flera månader.
  • – När remiss har godkänts
    hos ett neuropsykiatriskt team där psykologer, läkare, socionomer, kuratorer och arbetsterapeuter arbetar med utredningar, först då kan utredningen sätta igång.
  • – Personen som skall utredas
    behöver ägna många timmar tillsammans med det team h*n har blivit remitterat till för allt ifrån intervjuer till tester.

Det finns allt för många bluffmakare
Som sätter diagnoser lite på måfå verkar det som, de kan inte sitt arbete, en NPF utredningen måste genomgå vissa stadgar för att kunna godkännas vid diagnossättande.

Här är några utav de grundläggande punkterna

  • DSM-IV
  • ICD-10
  • WISE-test

Alla har väl svårt att sitta stilla ibland?
Ja, alla har det, men vi med ADHD har nästan alltid svårt att sitta stilla, vi har även en hel del andra problemområden, när en ADHD-utredning pågår får vi göra en hel del olika saker, bland annat:

  • Sifferminne
  • Fylla i en hel del papper
  • Testa impulskontroll

När ges en  utredning?

Hur tidigt en utredning görs varierar från fall till fall, men i de flesta fall vill skall problemen börjat innan 7 års ålder, funnits i mer än sex månader och ha betydande negativ påverkan vid barnets sätt att fungera.

Jag kan själv intyga att denna utredning som krävs är påfrestande och inte alls jätterolig, det är väldigt hårt arbete bakom för alla inblandade, du själv, familjen, vännerna och utredarna.

Fel undervisning gör att barn utreds
Enligt en artikel i SVD tar inte skolorna ansvar för hur barn utvecklas och hur de hanterar de krav som skolan ställer på dem.
Detta är alltså anledningen till att fler barn utreds för bland annat ADHD, skriver barnläkare Harriet Maler.

Jag tänker inte gå in på allt de skriver
Utan enbart detta;

Att ADHD existerar är otvetydigt. Prevalensen (den aktuella förekomsten) ligger på 2-5 procent bland skolbarn med klar övervikt bland pojkarna. Det kan verka som om ADHD har ökat under de senaste decennierna. Remisserna till den utredningsenhet där jag arbetar ökar år från år. Detta kan naturligtvis bero på att kunskaperna om ADHD ökat. Både föräldrar och lärare söker snabbare hjälp för barn som har tydliga koncentrationsstörningar, hyperaktivitet eller impulsivitet.

Är detta något fel?
Det är underbart att flera utreds, poängen är ju inte att alla ska få diagnosen ADHD utan snarare att utredning skall ges för att personen i fråga skall få den hjälp som behövs.

Just diagnosen ADHD är ju ingenting, vad som händer efter utredningen är det som är viktigt, även om personen står utan diagnos ADD/ADHD/Störig skitunge eller vad det nu är, då kan man utesluta det och försöka hitta vad som egentligen stör barnets utveckling.

Tänk om h*n ”bara” har dyslexi vilket ökar osäkerheten och stressen hos barnet vilket kan bidra till att h*n blir extra stökiga, kan man inte läsa under en lektion där läsandet är själva grejen, då är det väl inte konstigt att man mår dåligt och kanske hanterar detta lite sämre än de som kan läsa?

Diagnos eller inte
Har någon ett problem som rubbar vardagen, då skall hjälp ges, inget snack om det.

Att dålig uppfostran skulle göra att barnet klarar skolan sämre stämmer inte, eftersom en bra uppfostran gör inte att du klarar skolan bättre.