Sömnrelaterade problem

Sömnen strular – vad kan man göra då?

Många har som jag sömnproblem i perioder, frustrationen ökar ju något hejdlöst när man tittar på klockan 02 när man ska upp bara några timmar senare.
Vad kan man då göra för att underlätta detta?

Här är några steg du kan prova:

  • Ligg inte kvar i sängen –  Sovrummet är till för att sova, därför ska det icke associeras med svårigheter med sömnen. Gå därför upp.
  • Försök inte att somna –  Att försöka somna är det samma som att be John Blund ta ledigt.
  • Undvik koffein/socker på kvällen – Detta är en självklarhet, vissa påverkas mer utav koffein och socker på kvällen. Undik detta i den mån du klarar av.
  • Sitt i soffan en stund – När du har gått upp, sätt dig i soffan en stund, starta inte din tv, läs ingen bok, sitt bara uppe en stund, när du sedan känner att sömnen är på intågande, hoppa då på och försök lägga dig igen. Upprepa om det inte fungerar.
Pillervägran för min del just nu
Jag förstår inte varför jag inte tar mina piller på kvällen, vet precis vad som händer, sömnen försvinner. Ändå tar jag dem inte, detta är en utav nackdelarna med att vara en NPFáre, en röst inom mig säger, ta inget piller, då gör jag inte det och sen hamnar jag här igen och igen och igen.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg är återhämntningen ganska jobbig och varje gång jag hamnar där lovar jag mig själv, att inte göra om det.
Men ändå gör jag det.
Måste arbeta med mig själv lite mera tror jag
Vi som har tvång har en tendens av att gå in lite för djupt i vissa tankar, kommer det en fix ide är det väldigt enkelt att man lägger mycket energi vid att följa just den tanken.
Det är nu KBT kommer in, läs mitt inlägg om SORK. Det är ett mycket bra sätt att lära sig förstå sina tankar, och hur man steg för steg kan se förändringar beroende på vad du gör.