Fördomar på jobbet 2.0

Ännu mera pinsamt idag

Detta blir på sätt och vis en fortsättning utav gårdagens fördomar på jobbet – jag kallar denna ”Fördomar på jobbet 2.0”.

När jag nu känner viss irritation emot en viss person på jobbet kan det bli svårt att inte döma honom, vilket jag inte vill göra – allt jag kämpar för handlar ju om att inte döma eller dömas. Men nu har det gått ännu längre.

Du får inte ha kundkontakt

Detta handlar inte om mig utan om en arbetskamrat.

Han ska minsann inte ha något ansvar över denna kunden, han kan ju inte föra samtal med folk

Ok, detta argument är helt ok tycker jag, om det inte vore för att min arbetskamrat har dyslexi, inget annat. Min tanke var, ska han chatta med kunderna eller prata med dem? Om chatt var det som allt handlade om skulle jag hålla med, men kundkontakt, samtal med kunder – då påverkar väl inte dyslexi något alls, eller har jag fel?

Otroligt naiva människor

Du som inte vet vad dyslexi är ska få en riktigt snabb genomgång:

Dyslexi innebär att man har svårigheter med att läsa och skriva. Jag skäms, helt ärligt. Detta är pinsamt för mig och ändå har jag inte med denna attack att göra överhuvudtaget. Att en person lider utav okunskap i sådan hög grad att man gör detta uttalande för mig illamående.

Jag vill verkligen inte döma honom

Han gör det dock inte enkelt för mig, måste anstränga mig något hejdlöst för att kunna vistas i samma rum utan att få ett anfall. Jag är ju bara en av ”de där” så ett uttalande ifrån mig är nog inte värt något.

Nu tycker jag att vi alla ska ta och skärpa till oss, när du nästa gång hör någon tala nedsättande om en funktionsnedsättning, då vill jag att du förklarar för personen vad det egentligen handlar om.

Här får du ett exempel

När du hör någon säga: ”åhhh, min dator är CP”.
Säg då till personen: Jaså, har din dator syrebrist i hjärnan?

Många använder just CP som ett skällsord, jag undrar bara varför – Människor är verkligen pinsamma ibland.