Sömnrelaterade problem och ADHD

Jag som många andra med ADHD har problem med sömnen, ibland kan dessa perioder vara riktigt påfrestande och andra gånger lite mindre störiga. Men vad är det egentligen som händer när vi inte kan sova? Nu menar jag inte någon konstig beskrivning med kluriga termer som ingen förstår ändå utan en enkel beskrivning om hur det kan vara för mig.

Nu är jag trött och vill sova

Det är något som vi alla känner ibland, då är det ganska smart att ta sig en tur till sovrummet, det är viktig att inte missa sömntåget för missas det måste vi vänta tills nästa tid i tidtabellen infinner sig, när den är vet ingen. Det kan vara allt ifrån en liten stund till en betydligt längre stund.

När jag går och lägger mig fortsätter min kropp ofta likadant som när jag är i upprätt tillstånd, alltså den är sprattlig. Att lägga sig ner i sängen och ladda för sömn när man är trött på det där sättet som är helt underbart men ändå inte kunna sova bara för att kroppen går på högvarv är väldigt frustrerande och enerverande. Det som är ännu värre är den goa glada sambon som inom 10 minuter ligger och drar timmerstockar som aldrig förr. Visst känner du igen dig?

När man ligger där händer dig allt som oftast att man gör det förbjudna, man lyssnar på omgivningen. Jag rekommenderar ofta att man ska göra just det, men absolut inte på natten. Då sätter grubbleriet igång och ibland kan man höra sköna melodier ifrån personen jämte som passar väldigt bra ihop med regnet, det kan bli en riktig hit. Att försöka skapa den låten under natten förstör givetvis nattsömnen rejält.

Om man nu ligger där och skruvar på sig eftersom kroppen fortfarande är inställd på fullt ös blir man lätt irriterad och får ytterligare ett problem som gör att du inte kan gå ner i varv. Det går inte att somna när läget är som det är helt enkelt.

Vad gör man då?

Räddningen finns på andra sidan dörren

Vägen till de fluffiga molnens rike finns inte i ditt sovrum, inte när du är i det störande stadie som du kan vara ibland. Många ser sovrummet som ett problemrum, de associerar sängen till sömnlöshet vilket inte är bra. Sovrummet ska handla om vila.

Om du inte kan sova, gå upp och sätt dig i soffan. Tänd inte lampan, starta inte din tv, börja inte glida runt på facebook. Då blir du piggare, kanske inte i kroppen men alla de nya intryck som du går behöver hjärnan en stund att bearbeta innan de kan filtreras igenom.

Just därför är lugnet viktig – För efter en stund börjar du bli trött och då går du tillbaka till sängen och kan förhoppningsvis somna relativt snabbt. Annars är det bara att försöka igen.