ADHD – Andras svaghet, din styrka

Det som många har problem med är att upprätthålla effektiviteten under ett arbete, alltså kvalitén och hastigheten sjunker allt eftersom person blir trött.

Att kunna nyttja en person med ADHD inom vilket område denne nu är bra inom är något som man absolut kan vinna mycket på. Om själva uppgiften är tråkig, då sliter man för att göra färdigt den snabbt bara för att få slippa den. Tänk om du gillar uppgiften, då blir du nästan ledsen när du är färdig.

Att ha en högre energinivå är positivt i många fall, för mig när det gäller fysiskt arbete eller intensivt nördande med en dator. Jag kan utan problem sitta i ett dygn och plocka fram väldigt mycket under de 24 timmarna.

Långa arbetspass med effektivt arbete

Jag har som många med ADHD en tendens av att överdriva när det gäller vad vi sätter tänderna i. Har i samtal med andra fått höra hur trötta de är när de har jobbat sin längsta vecka någonsin på 70 timmar och är helt slutkörda och kan aldrig mer tänka sig att göra detta.

Jag arbetade minst 70 timmar per vecka i över ett år, vissa veckor var jag uppe i över 90 och hade som längst 72 timmarspass.

Nu säger jag inte att det är hälsosamt att göra på det viset utan vill bara förklara att den energi som jag har lätt kan utnyttjas till långa arbetspass. Givetvis handlar inte detta om 72 timmars pass som ställningsbyggare utan inom en helt annan bransch.

Ta dig inte vatten över huvudet bara för att du kan

Innan det kommer någon filur och säger att man inte behöver ADHD för att jobba på det viset kan jag faktiskt säga att du inte behöver det, men det är väldigt vanligt att vi med denna speciella gåva har en tendens av att göra det lite oftare.

Lyssna på din omgivning, om de säger att du jobbar för mycket fast du inte själv tänker på det. Ta dig då en funderare, är det värt pengarna? För efter ett tag kraschar du, ingen klarar av stenhård press under för lång tid, hur roligt det än är.