Knep som fungerar vid panikångest – såhär gör du

Att ha ångestattacker är ingen höjdare, varje sig de är stora eller små. Hur ska man göra för att kunna ta sig förbi en ångestattack på ett enkelt sätt? Jag vill inte göra dig ledsen nu, men det finns inget enkelt sätt.

Vad som kan vara bra att göra är att lägga fokus på det som är viktigast under en ångestattack. Någon annan än du säjlv.

Knep som fungerar vid panikångst

Hur kan nu jag skriva att man ska fokusera på någon annan än sig själv under en panikångestattack? Det låter lite knepigt men är egentligen ganska logiskt – Låt mig förklara.

  • Om du hela tiden under attacken lägger fokus på dig själv och hur du känner och mår, då blir detta betydligt mer utdraget än vad det behöver bli.

Lägg fokus på din omgivning, tex om du är utomhus.

  • Ser du en person som har fula skor, hemska kläder eller kanske en rolig frisyr. Lägg då istället ditt fokus på det, då kommer du enklare att kunna komma förbi attacken då den är tidsbegränsad.

Ett annat bra knep är att fokusera på din andning.

  • Alla vet att saker blir enklare om du andas på ett mer harmoniskt sätt, lugnt och sansat. Det är inte enkelt under panikångestattacker.Försök att räkna dina andetag, eller rättare sagt bli en militär: Andas in 1 andas ut 2 andas in 1 andas ut 2 då kommer ditt fokus att hamna där och om du andas bättre kan attacken mildras.

Det är viktigt att man tänker på att en ångestattack inte varar för evigt – Den försvinner snabbare än du tror.