Otrevlig puls stör nattsömnen – ADHD inte alltid trevligt

Jag gillar min ADHD, helt ärligt. Jag är väldigt effektiv, får mycket gjort när jag sätter igång och glädjen i att arbeta är skyhög. Sen kommer baksidan, det som rubbar allting och kan sätta en ur balans totalt, sömnen.

Att få sova är någonting som alla behöver, vissa behöver färre timmars sömn och andra behöver flera. Detta är någonting som är helt naturligt då ingen är den andra lik. Det som är uträknat är att en vuxen människa behöver ca 8 timmars sömn per natt för att kunna fungera optimalt, problemet för mig är inte antalet timmar att kunna sova utan snarare tiden det tar för att somna.

Jag har under många många år försökt hitta ett sätt där jag kan varva ner, att kunna bli trött på kvällen för att sedan kunna gå och lägga sig och somna inom en rimlig tid.

Många personer har gett mig råden att ta rejäla promenader och träna stenhårt. Andra säger att det kan vara bra om jag lägger mig en timma tidigare än vanligt och andra säger gå upp en timma tidigare.

Jag har provat allt, men det finns ingenting som fungerar när kroppen är trött, hjärnan vill vila men pulsen är skyhög. Vad gör man då?

Sovrummet är till för att sova i (sanning med modifikation)

Om du försöker sova men har svårigheter med att lyckas, då vet jag en sak som är ett krav. För att din hjärna inte ska få dig att tro att sovrummet = sömnlöshet då måste du bryta detta mönster.

Hur man gör det? Enklast är att helt enkelt gå ut ifrån sovrummet, om du ändå inte kan sova finns det ingen anledning för dig att ligga kvar i sängen där du bara blir stressad och irriterad för att du inte lyckas hoppa på sömntåget.

Fördelen med detta är att du lättare hittar tidtabellen och då är det också lättare att att identifiera de tecken som finns när det är dags för sömn.

Missar du ena tåget, då kommer ett annat. Lär dig din tidtabell, annars ligger du där i sängen med pulsen uppe i taket och sömnen för långt borta.