Panikångestattack – Hur hanterar man den?

Något som man har väldigt svårt att inse när panikångesten attackerar är att den inte är oändlig. Den pågår inte för evigt även om det ofta känns som det. Det enklaste sättet jag kan beskriva det på är med detta mycket fina diagram.

Till mitt försvar måste jag först och främst säga att diagram inte är min starka sida. Jag hoppas ändå att du kommer förstå hur jag tänker.

Ångesten har ett tak

En panikångestattack kan inte stiga hur högt som helst, när ångesten är i topp, då kan den inte öka mer alls. Vad händer då? Jo, den vänder och minska istället.

Panikångestattack – Hur hanterar man den?

Att förstå att detta inte kan öka hur mycket som helst är något som är viktigt att tänka på, även fast det kan vara väldigt svårt att fokusera på någonting överhuvudtaget under en ångestattack.

Tre saker som många säger att du ska tänka på under en attack är:

  • Andas lugnt och sansat.
  • Kör inte bil.
  • Skada dig inte.

Att andas lugnt och sansat under panikångest, lyckas du med det kör på. Jag har inte lyckats, min prio har inte varit hur jag andas utan snarare ATT jag andas.

Att inte köra bil är en självklarhet, om man kör ett fordon bör man utan tvekan ta sig ur bilen på ett säkert sätt. Ofta känner man när det är på gång och då har man förhoppningsvis en liten stund på sig att stanna bilen.

Att skada sig själv är någonting man aldrig ska göra. Under en panikångestattack är det väldigt lätt att ta till självskadebeteende för att kunna ”lätta på trycket” – Med erfarenhet vet man att det inte hjälper mer än en kort stund, sedan kan man istället få ångest utav att man skadar sig under attacken.

Hitta orsaken till ångsten

Om man ska försöka ta tag i problemen måste man först försöka hitta problemet. När man hittat detta måste man försöka komma på ett sätt där man kan undvika att ångsten kommer tillbaka.

KBT är någonting som är väldigt effektivt men i många fall väldigt ansträngande. Det är viktigt att förstå att KBT inte är en magisk kombination utav bokstäver som tar bort problemen åt dig, du måste själv göra jobbet.

Jag håller på och skriver mer ingående om:

  • KBT
  • DBT
Även andra metoder på är på väg och kommer under ”ångestveckan”.