Veckans färdigheter – Ett toppensätt att lära sig prioritera, helt gratis

Oj vad jag har mycket att göra är någonting som man lätt säger en måndag, efter jobbet ska detta och detta fixas och i allt detta ”skandet” är det lätt att allt rinner ut i sanden. Det finns ett mycket bra sätt att strukturera upp vardagen.

”Veckans färdigheter”

Det hela bygger på en ganska enkel mall, det handlar om att rangordna dina uppgifter A, B och C där A är den viktigaste uppgiften som bör ske snarast.

Om du tex har några uppgifter framför dig:

  • Städa bilen
  • Laga mat
  • Åka till återvinningcentralen med papper
  • Handla mat
Om detta är din ”att göra lista” kan det efter en lång arbetsdag kännas lite saftigt att sätta tänderna i allt detta. Då kan det vara bra med att rangordna uppgifterna för att se vad som egentligen behövs göras just nu.
  • Städa bilen:
    Bilen är lika rörig imorgon (B)
  • Laga mat:
    Du måste äta varje dag (A)
  • Åka till återvinningcentralen med papper:
    Det kanske räcker om man gör det under veckan (C)
  • Handla mat:
    Maten är slut, då måste man handla (A)

Om man skriver ner de uppgifter som finns och sedan rangordnar dem är det lite enklare att se vilket som faktiskt är viktigt att göra just nu. Mina exempel var just bara exempel och ska bytas ut till det du har för dig.

Skriv även ner när du ska börja med uppgiften och när du vill att den ska vara färdig, då har du även en tidsram på dygnet att följa.

Om du har en massa tråkiga uppgifter att göra kan någonting som är roligt vara en liten belöning. Gör därför A uppgifterna som är tråkiga först, då blir det mycket mer belönade att göra de som är roliga efteråt.