Träna bort din depression och få ett ökat välmående

Dagens klyscha handlar om träning och att den är bra för dig. Det finns en anledning till att många pratar om just träning, det fungerar nämligen.

Jag har i hela mitt liv levt med depressioner och ångest, haft riktigt många väldigt negativa perioder där saker och ting inte har varit som det ska. Att använda träning i de perioder där du är fast i depressionens grepp ökar du chansen att komma ur den period utav attacker som du kan leva i.

Hur kan träningen ta mig ur depressionen?

Endorfiner = välbehag och just träningen ger en ökad koncentration av endorfiner vilket innebär att du mår bättre enkelt förklarat. Det som är svårast är dock att kunna få till motivationen att göra någonting överhuvudtaget när man är inne i en svacka. Speciellt om svackan är kryddad utav ångestattacker.

I perioder kunde jag strunta i att äta och dricka 2-3 dagar, jag fann ingen anledning till det och brydde mig helt ärligt inte heller. Andra svackor har medfört att jag inte ens gått utanför dörren på 2-3 månader.

När jag började motionera hände det saker

Under de perioder jag tränar finns en rejält ökad dos utav motivation, glädje och välmående. Självförtroendet ökar och det chansen att jag kommunicerar med andra människor i omgivningen utan att drabbas utav panikångest ökar även den.

Att kunna komma till den fasen när man faktiskt kan känna ”jag duger” är helt otroligt, att kunna må bra och även få kommentarer av att man är snygg och fräsch är helt oslagbar.

Svårigheten är som sagt att börja träna, en annan svår del är att fortsätta träna fast man mår bra. Annars hamnar man snart på ruta 1 igen, och det vill man ju inte.