Nu smäller det – Social fobi

Social fobi - Nu smäller det

Nu äntligen är dagen här, jag har sett fram emot detta länge nu. Att få ta igen sig lite med arbetskamraterna, äta gott och även sticka ut och ha en trevlig kväll med lite bowling. Jag har nog haft lite förväntansångest över detta, men det är ju inte ovanligt. Just förväntansångest är något som är vanligt och jag är inte förvånad.

Social fobi fungerar olika hos alla

Jag fyller nog i standardmallen, om det finns en sådan:

  • Blir blockerad
  • Stammar
  • Svettas
  • Skakar
  • Får hjärtklappning
  • Ångestkänslor
  • Får yrsel
  • Svårt att andas
  • Låter konstigt

Alla reagerar olika, man behöver inte heller reagera likadant varje gång. Det kan variera lite från gång till gång. Om man som jag, försöker planera in dagen lite och utrota de stressmomenten som gör mig ”svagare” kan det faktiskt bli betydligt lättare att hantera detta. Buss till stan ifrån jobbet är ett moment som kan vara väldigt krävande och jobbigt, det kan resultera i en förstörd kväll. Då är alternativet taxi mycket bättre. Det blir inte heller speciellt dyrt om man samåker.

Flera inlägg om att hantera social fobi

Jag brukar skriva om när jag ska hantera min sociala fobi, tex när jag varit på kurs i fem dagar och inte kunde prata. Det är jobbigt, men man kan klara av det om man grundar rätt.

  • Vila upp dig innan
  • Ät ”snäll” mat
  • Undvik socker

Detta fungerar på mig, vilan är en självklarhet. Maten är lika viktig, många tänker inte på det. Socker är en stor skurk som egentligen bara förstör och när man vant sig av vid sitt sockerberoende infinner sig en stor förändring i kroppen. Man mår bättre helt enkelt.

Svårigheten är att orka vara snäll mot sig själv när man mår dåligt. Är du en sockerknarkare?