Stimuli, Organism, Reaktion, Konsekvens

Stimuli, Organism, Reaktion, Konsekvens – Nu har det väl brunnit i mitt huvud? Nej, inte alls, nu är det SORK som gäller.

Olika sätt att hantera saker och ting – SORK är fantastiskt

Det finns en mängd olika sätt och se på och hantera saker och ting, vissa är bra och andra är rent av dåliga. Hur vet vi skillnaden?
Om man ”ritar” upp det framför sig och tänker efter lite, då blir det väldigt mycket tydligare, och rent av logiskt.

Här ska jag visa ett exempel på hur en SORK-modell ser ut. Jag väljer en som troligtvis alla kan känna igen sig i.

  • S – Stumuli – Jag ser en stökig lägenhet
  • O – Organism – Blir trött/irriterad
  • R – Reaktion – alt 1: Unviker, vill inte städa. Sätter mig i soffan och kollar på en film.
    alt 2: 
    Undviker inte, stänger av min tv, väljer att städa.
  • K – Konsekvens – alt 1: Undviker, kort sikt, trevligt att se en film, lång sikt, lägenheten är fortfarande stökig.      alt 2: Undviker inte, kort sikt, jobbigt att städa, lång sikt, ren och fin lägenhet.

Förstår du upplägget?

Jag beskrev detta på ett väldigt enkelt sätt, vet du varför? man behöver inte krångla till det i onödan. Om allt är svårt från start, då tappar man mycket lättare den motivation man har, eller försöker att skaffa.

Om man staplar upp en uppgift på detta sättet och man får se framför sig hur det ser ut, då blir saker och ting mycket klarare och tankarna blir på ett annat sätt än om du inte gör det på detta vis.

Att städa sin lägenhet är ett typexempel egentligen då ingen tycker att det är roligt att städa, eller ja, det finns ju vissa som har skadan ”tyckadetärroligattstäda” – men de får inte vara med här tycker jag!



Välj något som du tycker är jobbigt

Om du har lider utav social fobi, då kan det se ut såhär:

  • S – Stumuli – Social kontakt
  • O – Organism – Trötthet, ångest, muntorrhet
  • R – Reaktion – alt 1: Unviker, flyr ifrån sociala sammanhang
    alt 2: 
    Undviker inte, Stannar kvar, trotsar ångesten.
  • K – Konsekvens – alt 1: Undviker: kort sikt, ångestlång sikt, starkare ångest .
    alt 2: Undviker inte: kort sikt, stark ångestlång sikt, mindre ångest.

Tanken bakom detta är riktigt smart
Detta är KBT, alltså ”kognitiv beteende terapi” – inom KBT arbetar man med att förändra hur man tänker och handlar då det man gör inte fungerar vilket kan göra att man mår dåligt, enkelt förklarat.

Det handlar om att förändrar tankar och mönster för att få en bättre livskvalitet. Det kanske inte fungerar på dig, men är det inte värt ett försök i alla fall?
Du är värd det.